13. september 2011

Valgnatt! Det viktigste er ikke hva du stemte, men at du ikke stemte FrP!

Sitter her og hører på Radioresepsjonens valgvake, og synes ikke at det gjør så mye at jeg ikke er invitert på en eneste en i virkeligheten.

Jeg føler for å innføre en ny kategori på vloggen: Samfunn. Får så dårlig samvittighet og selvbilde i tider som dette! Jeg vil jo være et engasjert og takknemlig menneske. I stedet er jeg omtrent ikke opptatt av noe som helst av det som foregår i politikkens verden. Det angår meg ikke, jeg har det bra.

Før det plutselig er for sent. Før det plutselig går mot borgerlig flertall hjemme i Bodø.

Jeg stiller meg _hoderystende_. Høyre er i hvert fall et ordentlig parti, men FrP dere. Hva er det med FrP som noen ønsker? I det hele tatt? Dette er selvsagte spørsmål. Men det at folk fortsatt stemmer FrP gjør at jeg tenker at vi må snakke mer om det selvsagte. Stille spørsmål til hverandre, og ikke alltid tro at folk er i stand til å tenke sjæl (og mene). Slå fast de poengene vi lar være å slå fast fordi vi synes det er gjort så mange ganger før. Selv om vi har spist veldig mye med teskje, er det fortsatt noen der ute som ennå ikke er blitt servert. Jeg tror virkelig at opplyste og snille mennesker ikke stemmer FrP. Åh, nå inspirerer jeg meg selv. Før neste valg skal jeg opplyse andre, være snill sånn at de også vil være det.

Men først må jeg opplyse meg selv, for jeg kan alt for lite til å være stemmeberettiget. I mellomtiden stemmer jeg med hjerte, uvitenhet og oppdragelse. I år har jeg dog vært illojal (men ikke utro).


Edit. Morsommere å kalle den for makrokosmos enn samfunn.

2 kommentarer: