28. august 2011

Dragvoll, elskede.

I morgen starter høstsemesteret på Dragvoll. Endelig! Jeg skal delta på første forelesning i faget språk, kjønn og etnisitet. Et fag jeg har gledet meg til å ta siden jeg oppdaget at faget fantes for ett år siden! Skal gå i klasse med tjue jenter og to gutter, og jeg tror det blir helt strålende.

Jeg er ganske nerdete av meg, la oss innse det. Jeg synes det er underholdende å lese artiklene på pensum. Jeg utsetter det stort sett til siste liten, det er ikke det. Men når jeg kommer i gang ønsker jeg alltid at jeg hadde begynt tidligere, sånn at jeg kunne kost meg mer med stoffet. Aller best liker jeg å lese artikler om hvordan menn og kvinner snakker. Forskjeller, likheter. Jeg tror ikke på alt jeg leser (kritisk til forskningen må vite). Men jeg synes det er morsomt?  Av og til blir jeg irritert på meg selv. Når jeg leser at "det er typisk kvinner at ..." og jeg kjenner at dette stemmer helt på en prikk på meg. Og jeg ikke har tenkt over det. Noensinne. Da føler jeg meg dum en stund. Så leser jeg kanskje litt om hvordan menn ØDELEGGER FOR ANDRE MED SIN AGGRESSIVE DISKURS, og så blir jeg forbandet på sånne menn i stedet for på meg selv.

Språklig kommunikasjon, gleder meg til å grave dypere i deg. Denne høsten skal jeg begynne å lese tidlig.

Ulrikke Wenberg
Snart bachelor i språklig kommunikasjon
wenberg@ntnu.no

3 kommentarer: